Τι είναι το σύνδρομο  Asperger;

Το σύνδρομο Asperger, επίσης γνωστό ως διαταραχή Asperger ή απλά Asperger, είναι μια διαταραχή του φάσματος του αυτισμού που χαρακτηρίζεται από σημαντικές δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και στη λεκτική επικοινωνία, ενώ παράλληλα εκδηλώνεται με περιορισμένες και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και ενδιαφέροντα. Το διανοητικό επίπεδο των παιδιών με σύνδρομο Asperger είναι συνήθως κανονικό, ενώ αρκετά παιδιά με το σύνδρομο έχουν ανώτερα σκορ στο δείκτη νοημοσύνης IQ. Κάθε παιδί με το σύνδρομο είναι διαφορετικό και μοναδικό.

Το Σύνδρομο Asperger, μοιράζεται κάποια στοιχεία του Αυτισμού όπως την κοινωνική δυσχέρεια. Δεν μοιράζεται όμως τα πάντα, όπως για παράδειγμα δεν αναγνωρίζεται πάντα σε πολύ μικρή ηλικία ενώ οι γνωστικές ικανότητες και η λεκτική ικανότητα υπάρχουν και είναι σχετικά ικανοποιητικές.

Η φυσική αδεξιότητα και η άτυπη (περίεργη, παράξενη) χρήση της γλώσσας αναφέρονται συχνά ως συμπτώματα, όμως δεν απαιτούνται για τη διάγνωση του συνδρόμου.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου Asperger;

Ως μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, το σύνδρομο Asperger, διακρίνεται από ένα μοτίβο των συμπτωμάτων και όχι από ένα μόνο σύμπτωμα. Ένα παιδί συνήθως παρουσιάζει ελλείμματα σε ό,τι αφορά τη δεξιότητα της επικοινωνίας, εμφανίζει εμμονές ή επαναλαμβανόμενες ρουτίνες και αδεξιότητα.

Κάποια από τα χαρακτηριστικά ενός παιδιού με Σύνδρομο Asperger είναι τα παρακάτω:

  • Εμφανίζει καταναγκαστικό ενδιαφέρον για ένα αντικείμενο ή θέμα. Για παράδειγμα, ασχολείται με μανία με τις ώρες δρομολογίων των λεωφορείων ή με φυσικές καταστροφές, με λίγο ή καθόλου ενδιαφέρον για άλλα αντικείμενα. Η επιδίωξη συγκεκριμένων και στενών ενδιαφερόντων είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του Συνδρόμου Asperger. Τα παιδιά με αυτό το σύνδρομο μπορούν να συλλέξουν όγκους λεπτομερών πληροφοριών σχετικά με ένα σχετικά στενό θέμα, όπως μετεωρολογικά δεδομένα ή τα ονόματα αστερισμών, χωρίς απαραίτητα να έχουν μια πραγματική κατανόηση του θέματος. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να απομνημονεύσει τους αριθμούς των μοντέλων μιας φωτογραφικής μηχανής, ενώ να μη νοιάζεται για τη φωτογραφία. Αυτή η συμπεριφορά είναι συνήθως εμφανής από την ηλικία των 5 ή 6. 
  • Έχει φτωχή κοινωνική αλληλεπίδραση. Το παιδί δεν ενδιαφέρεται να μιλάει, να επικοινωνεί ή να αλληλεπιδρά με τα άλλα παιδιά, παρά το γεγονός ότι το γλωσσικό επίπεδο του παιδιού είναι υψηλό. Επιλέγει να είναι περισσότερο μόνο του. Τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν δυσκολίες σε βασικά στοιχεία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν την αποτυχία να αναπτύξουν φιλίες, να αναζητήσουν κοινές απολαύσεις ή να πραγματοποιήσουν επιτεύγματα με τους άλλους (για παράδειγμα, δείχνοντάς τους αντικείμενα ενδιαφέροντος), την έλλειψη κοινωνικής ή συναισθηματικής αμοιβαιότητας (κοινωνικά «παιχνίδια» με μηχανισμό δούναι και λαβείν), και την διαταραχή της μη λεκτικής συμπεριφοράς σε τομείς όπως η επαφή με τα μάτια, εκφράσεις του προσώπου, στάση του σώματος και χειρονομίες.
  • Υπάρχει έλλειψη κοινής λογικής και έχει εμμονή με παράξενες ιδέες.
  • Εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες ή διαταραχές λόγου. Παρά το γεγονός ότι τα άτομα με Σύνδρομο Asperger αποκτούν γλωσσικές δεξιότητες χωρίς σημαντικά γενική καθυστέρηση και η ομιλία τους δεν έχει συνήθως σημαντικές ανωμαλίες, η εκμάθηση της γλώσσας και η χρήση της είναι συχνά άτυπη. Υπάρχουν τρεις πτυχές των προτύπων επικοινωνίας με κλινικό ενδιαφέρον: κακή προσωδία, εφαπτόμενη και περιστασιακή ομιλία και έντονη πολυλογία.
  • Υπάρχει αδεξιότητα ή φτωχός συντονισμός των κινήσεων. Τα παιδιά με σύνδρομο Άσπεργκερ μπορεί να καθυστερήσουν για την απόκτηση των δεξιοτήτων που απαιτούν επιδεξιότητα του κινητήρα, όπως το ποδήλατο ή το άνοιγμα ενός βάζου, και μπορεί να φαίνεται ότι κινούνται αδέξια. Μπορούν να συντονίζονται σωστά ή να έχουν περίεργο βάδισμα ή στάση, κακό γραφικό χαρακτήρα, ή προβλήματα με την ένταξη οπτική-κινητήρα. Μπορούν να παρουσιάζουν προβλήματα με την ιδιοδεκτικότητα (αίσθηση της θέσης του σώματος), σχετικά με τα μέτρα συντονισμού της αναπτυξιακής διαταραχής (διαταραχή κινητικού σχεδιασμού), την ισορροπία, του διδύμου βαδίσματος, και το δάχτυλο -thumb παράθεση. Συχνά έχουν εξαιρετική ακουστική και οπτική αντίληψη. Πολλά παιδιά με Asperger εκθέτουν άλλες ασυνήθιστες αισθητηριακές και αντιληπτικές ικανότητες και εμπειρίες. Μπορούν να είναι ασυνήθιστα ευαίσθητα ή ευαισθησία στο ήχο, το φως, και άλλα ερεθίσματα.

Ποιο είναι το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης σε παιδιά που έχουν διαγνωστεί με Σύνδρομο Asperger;

Στο Κέντρο μας, αφού γίνει μια εξατομικευμένη αξιολόγηση του παιδιού δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθήσει  ένα πλήρες προσωποποιημένο πρόγραμμα ανάλογα με τις δεξιότητες του και τις ανάγκες του. Στόχος είναι στην εκπαίδευση των δεξιοτήτων προσαρμογής και των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Μέσω της εργοθεραπείας, της λογοθεραπείας, του ειδικού μαθησιακού προγράμματος και της ψυχολογικής υποστήριξης δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη της λειτουργικότητας του παιδιού και στην εκπαίδευση του στην επικοινωνία, στην αυτοεξυπηρέτηση, στη διαβίωση στο σπίτι, στις κοινωνικές/διαπροσωπικές δεξιότητες, στην αυτονομία, στις λειτουργικές ακαδημαϊκές δεξιότητες, στη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου και στην κοινωνικοποίηση.

Ποιες είναι οι κατάλληλες τεχνικές και μέθοδοι που εφαρμόζονται σε παιδιά με Σύνδρομο Asperger;

  • Αισθητηριακή ολοκλήρωση
  • M.O.R.E. (Αισθητηριακή Ολοκλήρωση και Στάση Σώματος)
  • Πρωτόκολλο WILBARGER (Μείωση Αισθητηριακής Αμυντικότητας),
  • Social Stories (Κοινωνικές Ιστορίες)
  • Μέθοδος Μαυρομμάτη (Διδασκαλία των μαθησιακών δυσκολιών με εικονογραφήματα σε παιδιά με δυσλεξία)
  • SHERBORNE (Κινησιοπαιδαγωγική μέθοδος)
  • ACC – Augmentative and Alternative Communication (Επαυξητική και Εναλλακτική Επικοινωνία)
  • PRT ( Εκπαίδευση Καίριων Δεξιοτήτων)
  • ΑΒΑ (Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς)
  • ΤEACCH (Θεραπεία και Εκπαίδευση Παιδιών με Αυτισμό και Διαταραχές Επικοινωνίας)
  • PECS (Σύστημα Επικοινωνίας με ανταλλαγή κάρτας), MAKATON (Πρόγραμμα Ανάπτυξης Επικοινωνίας με τη χρήση νοημάτων και συμβόλων)